Naar inhoud

Topvoetballers Ontdekken Compressiekleding

Topvoetballers ontdekken compressiekleding: geen bovenbeenblessures meer?

Spelers van PSV, FC Groningen en N.E.C. spelen met compressieshort in plaats van slidingbroek

ANDIJK, 14 oktober 2013 - De afgelopen maanden hebben diverse topsporters hun slidingbroek vervangen door een compressieshort. Een slidingbroek is al jarenlang gemeengoed in de voetbalwereld, maar een echt belangrijke werking hadden deze broeken eigenlijk niet. In samenwerking met fysiotherapeuten uit de topsport heeft Knap’man een innovatieve compressieshort ontwikkeld, met een sterkte tot maar liefst 45%. Sporters die deze shorts dragen zijn beter beschermd tegen hamstring- en liesblessures en ondervinden daarnaast een groter uithoudingsvermogen.

Wat doet compressie?

Compressie is een bekend begrip bij duursporten. In de voetbalwereld is compressie echter een vrij onbekend fenomeen. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat compressie zorgt voor een groter uithoudingsvermogen. De spieren trillen minder, waardoor er minder energieverlies optreedt. Doordat de spieren optimaal worden ondersteund wordt de kans op bovenbeenblessures geminimaliseerd en wordt spierpijn verminderd.

Ontwikkeld in samenwerking met topsport
Han Tijshen, fysiotherapeut bij N.E.C., doet samen met Rob Langhout en Igor Tak al enkele jaren onderzoek naar sportspecifieke mobiliteit bij en ter preventie van lies- en hamstringblessures. Han Tijshen is intensief betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze nieuwe compressieshort.
Han Tijshen: “In het onderzoek wordt met name gekeken naar de specifieke mobiliteit die voor de voetbalsport noodzakelijk is. Balans in mobiliteit vormt samen met stabiliteit en kracht  de belangrijkste voorwaarden die optimaal moeten zijn om optimaal te kunnen presteren. Ik was al jaren op zoek naar een short die zowel de bovenbeen-musculatuur als het bekken en de lage rug kan ondersteunen. In samenwerking met Knap’man hebben wij dit product eindelijk kunnen ontwikkelen.”

Bijzonder resultaat
In eerste instantie is de compressieshort ontwikkeld om het herstel van blessures aan de lies, hamstring en quadriceps te bevorderen. Max Kramer van Knap’man: “Wij ontwikkelen al jaren compressiekleding die ondersteuning biedt bij rugklachten. Onze shirts worden daarom ook aanbevolen door fysiotherapeuten en sportartsen. Han Tijshen vroeg of wij ook een short konden ontwikkelen die eenzelfde ondersteuning biedt, maar dan bij de bovenbenen. De grootste uitdaging hierbij was het behoud van de bewegingsvrijheid. Bij zo veel compressie is dat niet gemakkelijk. Dit onderscheidt Knap’man van andere producten. De compressie is veel hoger en de short zit ook nog eens comfortabel.”

Rens van Eijden, aanvoerder van N.E.C., is één van de eerste profvoetballers geweest die de compressiebroek heeft mogen testen. Rens: “Als topsporter ben ik geïnteresseerd in de nieuwste ontwikkelingen en innovaties. Ik heb deze compressieshort getest en het geeft enorm veel steun zonder irritant te knellen en mijn bewegingen te belemmeren. De short geeft me een krachtig gevoel. Ik draag hem bij alle trainingen en wedstrijden.”

Innovatief Nederlands product
De compressieshorts van Knap’man zijn vanwege de sterke compressie uniek. Andere sportmerken hebben compressiekleding kunnen produceren met een sterkte van slechts 10 à 15%. Het Nederlandse Knap’man gaat hier ruimschoots overheen met de twee varianten van 25% en 45%. Het geavanceerde 3D-productieproces zorgt voor een naadloze short, waardoor er een maximale compressie gegeven wordt. De gepatenteerde zones geven gericht compressie op de juiste plaatsen. Dit zorgt voor meer uithoudingsvermogen, meer kracht en minder blessures. En dat zonder de bewegingsvrijheid te beperken. Tot op heden hebben sporters die de Knap’man shorts dragen geen bovenbeenblessures meer gehad. Zou het toeval zijn? Of hoeft Arjen Robben zich straks geen zorgen te maken over een eventuele hamstringblessure op het WK in Brazilië?

Klantenservice: 0228-593359 Maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur